Tuki- ja liikuntaelinsairaudet / TULES

Suomessa noin viidesosa kansasta kärsii TULES eli tuki- ja liikuntaelinvaivoista. Terveyden- ja Hyvinvoinnin Laitoksen mukaan yleisin vaiva on alaselkäoireyhtymä, josta kärsii 17 % Suomen aikuisista. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet aiheuttavat mekittäviä kustannuksia yhteiskunnalle sekä yrityksille. Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian tavoitteena on hoitaa sekä annaltaehkäistä erilaisia nivel-, lihas- ja luustoperäsiä oireita ja ongelmia. Tavallisimpia tuki- ja liikuntaelimistön ongelmia ovat niska-hartiaseudun oireet, selkäoireet, nivelrikot skä yksittäisten nivelten (olkapää, lonkka, polvi yms.) kiputilat. TULES-fysioterapiaan kuuluu myös kirurgiseen hoitoon valmistavat terapiat sekä murtumien, jänne- ja nivelsidevammojen jälkeinen kuntoutus.

Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiassa käyteetäviä menetelmiä ovat ohjaus- ja neuvona, terapeuttinen harjoittelu, fysikaaliset hoidot, pehmytkudoskäsittelyt sekä nivelten mobilisointi. Fysioterapiaan voi tulla joko lääkärin määräämällä tutkimus- ja hoitomääräyksellä tai ilman lähetettä. Lääkärin määräämällä tutkimus- ja hoitomääräyksellä annettuihin hoitoihin kuntoutuja saa Kela-korvauksen joiden määrään voit tutustua täältä.

McKenzie-menetelmä, selän diagnostiikkaa ja hoitoa

McKenzie menetelmää käytetään varsinkin selkäpotilaiden hoidossa. Menetelmään kuuluu tarkka oireiden ja kivun syyn selvittäminen alkututkimuksen perusteella, jonka jälkeen asiakkaalle laaditaan yksilöllinen hoito-ohjelma. McKenzie menetelmän tavoitteena on erilaisten asentojen ja liikkeiden sekä harjoitteiden avulla poistaa kipua, palauttaa rangan normaali toiminta sekä ehkäistä vaivan uusiutuminen. Yrityksemme fysioterapeutti Markku Santanen on erikoiskoulutettu McKenzie -terapeutti. Markku päivittää aktiivisesti McKenzie-menetelmän taitojaan päivityskoulutuksilla.

OmaFysio  medi shop logo     medi sukkapiste logo            smartum logo

Suomen Vahvimmat

Fysiokuusamo Oy